JavaScript is disabled. Please enable to continue!

Mobile search icon
Ajankohtaista >> Uutiset >> 201611 Testasimme Sabikin rataopastimien toimivuuden metrotunnelin vaativiin olosuhteisiin

Testasimme Sabikin rataopastimien toimivuuden metrotunnelin vaativiin olosuhteisiin

Sidebar Image

Testasimme Sabikin rataopastimien toimivuuden metrotunnelin vaativiin olosuhteisiin

17.11.2016

Sähkö- ja elektroniikkalaitteita käytetään tunneleissa ohjaamaan turvallista liikennöintiä tai osana muuten turvallisuuden kannalta kriittisiä toimintoja. Tunneleissa nopeasti liikkuvat junat ja ajoneuvot aiheuttavat voimakkaita ja äkillisiä muutoksia olosuhteissa. Painevaihtelut, ilmavirtauksien tuomat lämpötilamuutokset sekä pöly ja vesi voivat olla haitallisia laitteiden luotettavalle toiminnalle.

Sabik O​y halusi varmistaa kahden erityyppisen metron rataopastimen toimimisen metrotunnelin vaativissa olosuhteissa. Opastimet kiinnitetään tunnelin seinämiin ja ne ohjaavat eri väristen LED-valoyksiköiden avulla junien liikennöintiä.

Testausta tärinän lämpötilan muutosten, pölyn ja veden varalta​

"Saimme Sabikista tarkat tiedot testattavista opastimista sekä metrotunnelin olosuhteista ja rautatiepuolen EU-standardien vaatimuksista. Tältä pohjalta laadimme kattavan testausohjelman. Mukana oli mm. tärinätestausta, olosuhdemuutosten testausta sekä tiiveystestausta." Kertoo elektroniikan testauksen johtava asiantuntija Olavi Nevalainen.

Tärinätestauksella simuloitiin voimakkaan painevaihtelun aiheuttamia värähtelyitä tuoterakenteeseen. Tärinätestit tuovat esiin mahdolliset heikkoudet elektroniikan mekaniikassa ja sähköliitoksissa.

Metron rataopastimet tärinätestauksessa
Metron rataopastimet tärinätestauksessa

"Tärinätestien lisäksi testasimme tuotteiden toimivuuden nopeiden lämpötilamuutosten suhteen, pakkasesta lämpöiseen nopeasti vaihtelevalla lämpötilalla sekä mahdollisesti tuotteeseen kondensoituvan kosteuden varalta syklisellä kosteustestillä."

Metron rataopastimet olosuhdekaapissa 
Metron rataopastimet olosuhdekaapissa

Tunneliolosuhteessa esiintyvän pölyn ja veden vuoksi opastinkotelot testattiin koteloinnin tiiviysluokan IP54 mukaisesti. Kotelon tulee olla pölysuojattu sekä roiskevesitiivis.
Lisäksi testattiin iskunkestävyys

Iskunkestävyyden testauksen perusteella voidaan tuotteelle määritellä IK-luokka, joka määrittelee koteloinnin iskunkestävyyden.

Tässä tapauksessa iskutestauksella oli tarpeellista varmistaa rataopastimien LED-yksiköiden sekä opastinkotelon kestävyys mahdollisten irtokivien tai muiden partikkeleiden iskeytymisen varalta.

Metron rataopastin iskutestauksessa
Metron rataopastimet iskutestauksessa

Testaus todisti toimivuuden

​Testit toteutettiin Sabikin toivomuksesta nopealla aikataululla. Tuotteet pärjäsivät testeissä hyvin ja testausohjelman lopuksi voitiin todeta, että Sabikin rataopastimet ovat toimivia ja kestäviä vaativissa tunneliolosuhteissa. "Summaa Nevalainen.

Testauksen avulla Sabik voikin nyt osoittaa tuotteidensa toimivuuden ja soveltuvuuden metrotunneliin.

 

Uutisen julkaisi 17.11.2016 VTT Expert Services, joka on nyt nimeltään Eurofins Expert Services ja osa Eurofins Groupia.