JavaScript is disabled. Please enable to continue!

Mobile search icon
Eurofins Suomi >> Uutiset >> Ilmapäästömittaus saatetaan tulevaisuudessa tehdä droneilla, mutta toistaiseksi se pysyy hurjapäiden työnä

Ilmapäästömittaus saatetaan tulevaisuudessa tehdä droneilla, mutta toistaiseksi se pysyy hurjapäiden työnä

Sidebar Image

Ilmapäästömittaus

Kymmenien metrien korkeudessa alas alkaa olla jo melkoisen pitkä matka ja tuulen voiman todella tuntee. Ilmapäästömittaus ei sovi heikkohermoisille eikä huonokuntoisille, sillä jopa kymmeniä kiloja painavat mittauslaitteet kannetaan mittauskohtaan usein tikapuita pitkin, käsivoimia ja nostohihnoja käyttäen. Voisiko tämän tehdä helpommin? Ehkäpä dronet ovat vastaus haasteeseen!

Ilmapäästömittaukset suoritetaan lähtökohtaisesti aina erittäin haastavissa kohteissa, eikä hissejä piippujen huipuille yleensä ole. Analysaattorit ja muut mittauslaitteet on siis kannettava perille lihasvoimin. Mutta koska mittalaitteistot painavat vielä nykyäänkin pahimmillaan kymmeniä kiloja, ei ole ihme, että erityisesti kentällä toimivat mittaajat toivovat pienikokoisempia ja kevyempiä analysaattoreita. Katse siirtyykin innovaatioiden kehittäjien suuntaan.

Koska ilmapäästömittaus on akkreditoitujen mittauslaboratorioiden toimintaa, tarkoittaa se muun muassa tulosten laadun ja oikeellisuuden jatkuvaa seuraamista. Toimintaa ohjaavatkin useat standardit ja viranomaisohjeet, minkä lisäksi ala on melko konservatiivinen. Tämä kaikki johtaa siihen, että mittausmenetelmien kehittäminen on hidasta ja uusiin menetelmiin suhtaudutaan kentällä varauksella. Saimme mahdollisuuden päästä testaamaan uusinta teknologiaa yhteistyössä Aeromonin ja Mondin kanssa – lentäen.

Lentävällä kevytanturiteknologialla päästään vaikeimminkin saavutettaviin mittauskohteisiin nopeasti

Aeromon Oy tarjoaa ilmapäästömittauksen kentälle sitä, mistä mittaajat haaveilevat: keveyttä ja nopeutta. Vuonna 2014 perustettu start up -yritys toimii samalla kentällä kuin perinteiset päästömittauslaboratoriot, mutta tekee työn kaikista perinteistä poiketen; Aermon kerää analysoitavat aineistot lentävällä mittauslaitteella piipun yläpuolelta.

Aeromonin toiminta perustuu kevytanturiteknologiaan, jonka avulla rakennettua mittauspakettia voidaan lennättää kolibrin lailla: dronella. Kevyiden anturien lennättäminen mahdollistaa vaikeasti tavoitettavien päästökohteiden turvallisen ja nopean lähestymisen. Tarvittaessa kevyt anturipaketti voidaan myös irrottaa dronesta ja kytkeä kantokahvaan, joka mahdollistaa esimerkiksi sisätiloissa mittaamisen. Itse näytteen kerää anturipaketista löytyvä sondi.

Mondin vuoden 2020 päästömittausten yhteydessä pääsimme tutustumaan tarkemmin Aeromonin kehittämään tapaan kartoittaa ilmapäästöjä. Koska Mondin Kuopion tehdasintegraatti on täynnä vaikeasti saavutettavia mittauskohteita, se oli erityisen houkutteleva kohde ilmasta käsin tehtävälle mittaukselle.

Drone tekemässä päästömittauksia

Droneilla tehty ilmapäästömittaus on tehokasta erityisesti huollon ja kunnossapidon tehtävissä

Aermonin asiantuntijoiden avustuksella drone valmisteltiin anturipaketteineen mittauskuntoon nopeasti. Voimalaitoksen pääkattilan mittauksessa drone nousi hetkessä 80 metriin ja lentäjä jäi seuraamaan dronella savupatsasta tuulen käännellessä savua eri suuntiin.

Sääolot voivat aiheuttaa haasteita dronemittauksiin ja vaativat tarkkaa lennätystaitoa. Liikaa haittaa tuulinenkaan saa ei kuitenkaan aiheuta, sillä dronemittauksilla ei pyritä absoluuttiseen totuuteen, vaan niitä käytetään työvälineenä mahdollisten poikkeavuuksien löytämiseen. Mittauksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi häiriötilanteiden kartoituksissa sekä muissa huollon ja kunnossapidon tehtävissä.

Pienten hönkäputkien halkaisijat sen sijaan ovat dronelle liian vaativa tehtävä. Mittauksen sujuvoittamiseksi anturipaketti irrotettiin dronesta ja mittaukset tehtiin kantamalla anturit käsin kohteeseen. Sondin kohdistaminen piippuun oli haastavaa, mutta anturipaketin hyvän käsiteltävyyden ansiosta käsinkin tehty mittaus onnistui hyvin.

Mittauksista saatava data on saatavilla heti asiakkaan käyttöön. Tulokset esitetään informatiivisesti ilmakuvan päälle tehdyssä rasterikartassa, jossa taustasta erottuvat kohteet esitetään punaisella ruudulla.

Vaikka dronemittaus todettiin hyödylliseksi työvälineeksi, kevytantureilla varustettuja droneja ei aivan vielä saada keventämään nykyisiä mittauskäytäntöjä, sillä ne eivät täytä erittäin standardoidun ilmapäästömittaustoiminnan vaatimuksia – vielä.

Kehitys on mahdollista, kun tulevaisuuteen katsotaan rohkeasti

Vaikka ilmapäästömittaus kehittyy alana hitaasti, katsomme Eurofinsilla rohkeasti tulevaisuuteen ja tutkimme ennakkoluulottomasti uusien teknologioiden käyttömahdollisuuksia yhdessä Mondi Powerfluten kanssa. Kumppaniksemme tarvitsemme Aeromonin kaltaisia yrityksiä, jotka haluavat kehittää uusia ja parempia menetelmiä.

Standardoidut mittaustavatkin onneksi päivittyvät pikkuhiljaa, ja uskomme, että vielä jonain päivänä myös standardit ohjaavat mittaajia lentämään ilmojen halki, vaikkakin jalat maassa.